Lyssna på sidan Lyssna
Brygga och spegelblankt vatten.

Krisberedskap och säkerhet

En kris kan göra att samhället inte fungerar som vi är vana vid. Kommunen har en beredskap för att möta olika hot, påfrestningar och störningar i kris- och katastroflägen. Som privatperson har du också ett ansvar. Med rätt förberedelser går det att klara en besvärlig situation bättre.

Kriser kommer plötsligt och riskerar att få allvarliga konsekvenser. Ofta behöver stora delar av samhället arbeta tillsammans för att snabbt försöka lösa krisen.

Vad är en kris?

En kris är en händelse i fredstid som leder till en samhällsstörning som drabbar många människor och stora delar av samhället. Strömsunds kommun skulle till exempel kunna drabbas av:

  • Omfattande väderstörningar som storm, kraftigt snöfall och översvämning.
  • Stora olyckor som berör många, till exempel bränder eller farligt utsläpp.
  • Avbrott och störningar som gäller el, vatten eller Internet.
  • Terrordåd eller cyberangrepp.

Vi arbetar förebyggande med säkerhetsfrågor. Det innebär bland annat att inventera risker, konsekvenser och vad vi kan göra för att förebygga och hantera dem.

Kommunens krishantering och samverkan

Vid en kris eller en extraordinär händelse startar vid behov en särskild organisation och beredskap upp. Om det behövs samverkar vi med andra aktörer.

Tjänsteperson i beredskap (TiB)

Kommunens tjänsteperson i beredskap (TiB) är första ingången till kommunen för polis, räddningstjänst och andra myndigheter om något allvarlig skulle inträffa. TiB kan nås dygnet runt, året runt. TiB:s uppgift är att bedöma om en händelse kräver insats från kommunens sida.

Krishantering

Vid en kris eller extraordinär händelse har kommunen ett geografiskt områdesansvar där vi ska kunna rikta in, prioritera och samordna åtgärder. Det kommunen har ansvar för under normala förhållanden har vi även ansvar för

vid en kris. Vi ska så långt det är möjligt bedriva vår verksamhet på samma sätt som vanligt.


Det finns riktlinjer och rutiner för hur kommunen ska arbeta och organisera sig. Saknar vi förmåga att hantera krisen, eller har ett stort behov av samordning, aktiverar vi vår centrala krisledning.

Krisledning

Krisens omfattning och konsekvenser avgör om krisledningen ska vara central, eller inom den verksamhet som berörs.


Kommunstyrelsen är ansvarig krisledningsnämnd vid en extraordinär händelse. Det är en händelse som innebär en allvarlig störning, eller en överhängande risk för en allvarlig störning i viktiga samhällsfunktioner. Kommunen har en plan för att hantera extraordinära händelser.

Posom – psykiskt och socialt omhändertagande

En funktion när samhällets ordinarie resurser inte räcker till som stöd för de drabbade.

Läs mer om Posom i Strömsunds kommun

Så informerar kommunen vid en kris

Vid kris informerar vi om vad som händer, vad du kan göra och hänvisar till andra aktörer som kan ha mer information. Kom ihåg att alltid vara källkritisk och inte sprida uppgifter som inte är bekräftade från myndighetskanaler.

Läs mer om hur vi informerar på sidan Så får du krisinformation

Kontakt med kommunen

Under kontorstid

  • Ring kommunens växel 0670-161 00.
    Där får du hjälp med att få kontakt med ansvarig för berörd verksamhet.

Utanför kontorstid

  • Ring 112.
    Kommunens sociala beredskap ansvarar för socialtjänstens verksamhet efter ordinarie arbetstid. Du når den som har beredskap via SOS Alarm.
  • Ring 063-51 01 77.
    För övriga verksamheter som har beredskap utanför ordinarie kontorstid. SOS Alarm hanterar telefonnumret.

Viktiga telefonnummer

I Sverige finns några viktiga telefonnummer som alla bör känna till:

112

Vid nödsituation som kräver omedelbar hjälp av ambulans, brandkår eller polis.

113 13

För att lämna eller få information om allvarliga olyckor eller krissituationer.

114 14

Alla polisärenden som inte handlar om pågående brott eller händelser.

1177

Sjukvårdsrådgivning.

 

Bekräftad information från svenska myndigheter

Bild på broschyren Om krisen eller kriget kommer

Broschyr: Om krisen eller kriget kommer

Hösten 2024 skickas en uppdaterad version av broschyren ut till alla hushåll i Sverige. Den innehåller viktig samhällsinformation från Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB.


Broschyren finns på lättläst svenska, inläst på svenska och engelska och är översatt till 15 språk.

Till broschyren på MSB:s webbplats Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Kontakta oss

Strömsunds kommun

Box 500

833 24 Strömsund

Kontakta kommunen

0670-161 00 (växel)

Kontakta gärna

Senast ändrad/granskad: