Lyssna på sidan Lyssna

Så får du krisinformation

Vid en kris eller samhällsstörning är det viktigt att få information om vad som hänt. Därför är det bra att du i förväg har koll på vart vi sprider information. Kommunens webbplats stromsund.se är oftast den första kanal vi publicerar information på. På denna sida får du en överblick över kanaler som är viktiga att känna till för att hålla sig uppdaterad vid en kris.

Var alltid källkritisk!

Vid en kris sker kommunikationen och informationsspridningen snabbt och från många olika källor.

  • Kom ihåg att alltid vara källkritisk och inte sprida uppgifter som inte är bekräftade från myndighetskanaler.

Kanaler för krisinformation från kommunen

Vid en kris informerar vi om vad som händer, vad du kan göra och hänvisar till andra aktörer som kan ha mer information.

Webbplatsen stromsund.se

Startsidan på kommunens webbplats är vår huvudkanal för att sprida information om vad som har hänt, ge lägesbeskrivningar och råd till allmänheten. Informationen ska vara tydlig, förtroendeingivande samt bidra till att minska oro.

Facebook

Vi delar webbplatsens krisinformation även till kommunens Facebooksida. Vid en samhällskris kan de sociala medierna vara ett sätt att nå längre med informationen. Det kan också vara ett alternativ om den kommunala webbplatsen skulle vara obrukbar.

  • Följ oss gärna på Facebook så att du får våra inlägg, sök på Strömsunds kommun.

Sms-meddelande

Vi använder en sms-tjänst för att informera om planerade eller akuta driftstörningar.

Läs mer om sms-utskick vid driftstörningar

Digital infartsskylt

Skylten finns bredvid E45 vid södra infarten till Strömsund.

Affischer

Som komplement till digital information, eller som en alternativ kanal om webbplats och sociala medier inte går att använda.

Alternativa kanaler – om Internet och telefoni inte fungerar

Om våra ordinarie digitala kanaler inte fungerar använder vi alternativa kanaler för att nå ut med krisinformation. Beroende på händelse kan det vara:

  • Informationspunkter på biblioteken i Hammerdal, Strömsund, Gäddede, Hoting och Backe.

Läs mer om informationspunkter i kommunen

  • Affischer.
  • Flygblad.
  • Radio P4 Jämtland.
  • Dörrknackning.

Kanaler för krisinformation från andra aktörer

Radio P4 Jämtland – din kriskanal

Radio P4 är Sveriges beredskapskanal som du ska lyssna på vid en krissituation. Även om Internet inte fungerar kan du lyssna på sändningarna i P4. Du som bor i Jämtland lyssnar på P4 Jämtland. Varningsmeddelandet VMA sänds via radio P4 och tv.

  • För att säkerställa att du kan lyssna är ett tips att skaffa en vevradio/nödradio. Den fungerar ofta även som ficklampa och powerbank till mobiltelefonen.
  • Glöm inte att du kan lyssna på radion i din bil om du inte har tillgång till annan batteriradio.

VMA, viktigt meddelade till allmänheten

Det vanligaste informationssystemet i Sverige är utomhusvarningen, tutan eller ”Hesa Fredrik”. Ljudsignalen kompletteras med sms och bägge systemen hänger ihop med Viktig meddelande till allmänheten (VMA). Sveriges radio P4 sänder alltid aktuella VMA.

Läs mer om VMA, beredskapslarm och flyglarm

Krisinformation.se

Krisinformation.se är en webbplats som förmedlar information från myndigheter och andra ansvariga till allmänheten före, under och efter en samhällsstörning eller kris. Krisinformation.se har även en mobilapp som du kan ladda ned för att få information om kriser i ditt närområde direkt i mobilen.

Till webbplatsen krisinformation.se Länk till annan webbplats.

Lilla krisinfo – krisinformation för barn och unga

På Lilla Krisinfo finns information från svenska myndigheter, innehållet är anpassat för att passa barn och unga. Lilla krisinfo får bara skriva om sånt som andra myndigheter redan har skrivit på sina webbplatser men är bland de mest pålitliga när du vill veta vad som har hänt, och varför.

Till lilla.krisinformation.se Länk till annan webbplats.

113 13 – det nationella informationsnumret från SOS alarm

113 13 är det nationella informationsnumret dit du kan ringa både för att få information och lämna information. All information som lämnas ut är verifierad.

Till mer information om 113 13 Länk till annan webbplats.

Länsstyrelsen Jämtlands län

Länsstyrelsen ansvarar bland annat för att stora kriser och svår påfrestning i länet hanteras på ett bra sätt, och ska stödja och hjälpa kommunerna i deras krisberedskapsarbete. Vid en kris samordnar ofta länsstyrelsen informationen i länet, så alla kommuner går ut med samma budskap vid en större samhällsstörning.

Till Länstyrelsen Jämtlands län Länk till annan webbplats.

Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB)

MSB arbetar med att utveckla och stödja samhällets beredskap mot olyckor och kriser, samt med att försöka minska konsekvenserna när en allvarlig olycka eller kris inträffar. Myndigheten får då en viktig samordnande roll över sektorsgränser och ansvarsområden. Samordningsrollen utgår från ansvarsprincipen - MSB tar inte över andra aktörers ansvar.

Till Myndigheten för samhällsskydd och beredskaps webbplats Länk till annan webbplats.

SMHI – vädervarningar via app i mobilen

Vid risk för dåligt väder som kan påverka säkerheten och framkomligheten på vägarna och till fjälls är det bra att hålla sig underrättad om väderutvecklingen. SMHI har en väderapp för nedladdning, den finns på Google Play eller i App Store.

Läs mer om varningstjänster på smhi.se och i SMHI:s väderapp Länk till annan webbplats.

Kontakta oss

Strömsunds kommun

Box 500

833 24 Strömsund

Kontakta kommunen

0670-161 00 (växel)

Kontakta gärna

Senast ändrad/granskad: