
Projekt Clara
Strömsunds kommun ska under 2025–2028 arbeta strategiskt med att minska skolfrånvaron och öka elevernas behörighet till gymnasiet. Det ska vi göra genom att stärka skolornas arbete med elevhälsa, inkludering och pedagogisk utveckling. Med hjälp av Nytorpsmodellen får skolan möjlighet att utveckla stöd till alla elever, men också ge individuellt riktade insatser.
Arbetet startar på Vattudalsskolan i Strömsund, men ska på sikt ske på alla skolor i kommunen.
– Projekt Clara är en viktig framtidssatsning för kommunens skolor. Genom att arbeta mer systematiskt och samordnat med pedagogisk utveckling och elevhälsa kan vi både öka elevernas närvaro och ge fler möjlighet att nå gymnasiebehörighet. Det här är en investering i våra barns framtid – och i kommunens långsiktiga utveckling, säger skolchefen Tomas Sjövall.
Vad är Nytorpsmodellen?
Nytorpsmodellen utvecklades 2015 av Anna Borg (specialpedagog och tidigare rektor), Gunilla Carlsson Kendall (legitimerad psykolog) och Steve Berggren (specialistpsykolog), i anslutning till forskningsenheten KIND vid Karolinska Institutet. Det är ett kompetenscentrum för forskning, utveckling och utbildning kring neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) som till exempel autism, språkstörning och adhd.
Nytorpsmodellen har ett särskilt fokus på elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) eller andra särskilda stödbehov. Den har använts framgångsrikt både för att arbeta med elever med problematisk skolfrånvaro, men också mer generellt.
Vad är målet med arbetet?
Vi vill att alla barn ska lyckas och må bra i skolan. Över tid har det varit utmaningar där vi ser att eleverna
- inte når målen i skolan
- inte blir behöriga till gymnasiet
- har en ökande skolfrånvaro.
Nytt och strategiskt arbetssätt
Vi har arbetat med flera parallella insatser för att vända det. Nu fortsätter arbetet på ett nytt och mer strategiskt sätt genom Nytorpsmodellen. Att vända utvecklingen och ge eleverna goda förutsättningar att lyckas med sin skolgång är en viktig framtidssatsning.
Vad ska vi arbeta med i Projekt Clara?
Arbetet kommer att ske i samarbete med forskarna Anna Borg och Steve Berggren från KIND. Genom Nytorpsmodellens arbetssätt ska skolpersonalen få verktyg och goda förutsättningar att arbeta systematiskt för att öka elevernas skolnärvaro och måluppfyllelse.
- Arbetet ska förbättra undervisningens kvalitet, utveckla det pedagogiska ledarskapet och säkerställa en mer systematisk elevhälsa.
Vi ska arbeta med att:
- Etablera ett strukturerat samarbete mellan skola, elevhälsa, socialtjänst och externa aktörer.
- Fortbilda skolpersonal i inkluderande pedagogik och anpassad undervisning.
- Identifiera riskfaktorer tidigt och samordna insatser för elever i behov av stöd.
- Skapa en hållbar modell för långsiktigt arbete med skolnärvaro i hela kommunen.
Vad har projektet för målgrupper?
- Direkt målgrupp: Lärare, rektorer och elevhälsoteam – de som ska genomföra förändringarna i skolan.
- Indirekt målgrupp: Elever i årskurs 4–9 med särskilt fokus på de med problematisk skolfrånvaro och låg måluppfyllelse. Vi har identifierat elevernas behov genom kartläggningar, dialoger med elevhälsan och analyser av skolstatistik.
Projekt Clara genomförs med stöd från Europeiska socialfonden, ESF.

Barn-, kultur- och utbildningsförvaltningen
Box 500
833 24 Strömsund
Besök
Kontakta kommunen
0670-161 00 (växel)
Kontakta gärna
-
Tomas Sjövall
Chef för barn-, kultur- och utbildningsförvaltningen
0670-162 96
- Innehållsansvarig: Tomas Sjövall
Senast ändrad/granskad: